onsdag 3 december 2008

Götlaborg


Nästa år är det jubileum. 10 år i götet. 10 år av tjäckhet. 10 år, 3 killar. Det var bögen, spliffen och nu han jag ska leva med.
10 år tog det och hitta honom.
Eller att hitta varandra.

Jag har alltid gillat Göteborgska men några ord har jag bannlyst, lovat och svurit att jag aldrig ska börja använda mig av.
Gräp- Den gula frukostcitrusfrukten aka Grape(läs grejp)
Näskaffe-nescafé
Kall-ops som kallops fast de delar liksom upp ordet i två ord
Sen finns det andra små finesser som göteborg egna ö(bokstaven) som jag inte vet hur man gör på datorn. (vet någon så mejla gärna) Tilläggsord som Gööör och änna.
Under senaste månaden har jag kommit på mig själv använda alla dessa uttryck. Har även slängt mig med ord som en "tetig" jävel och börjat uppskatta Ingvar Oldsberg på riktigt.

Är jag Göteborgare nu?

3 kommentarer:

  1. Alltså...Göteborgare och göteborgare...vill man vara det frågar jag mig...Jag har bytt ut ord som gööörrrrrka och ååårrrm mot änna och gooooo så jag tror att obehagligheterna bara följer efter en...Men vi kanske e götlaborgare du och ja ,i alla fall en stund..snart flyttar ju Häxan till Norge så då får ni vänja er vid uttryck som Poooooornooo, Briiiiingebäääär,Ryyyyympetroll..usch..

    SvaraRadera
  2. Alltså..fattar ju inte dessa nymodigheter..det e ju ja Häxan som skrivit inlägget ovan..eller under eller hur nu fan det blir!!!!! puss puss

    SvaraRadera