onsdag 19 november 2008

Jul

När man var liten var mat inget roligt. Det var ju därför man var så smal. Det och att man sprang omkring typ 4 mil om dagen och lekte diverse lekar.( Röda vita rosen var klart favoriten). Men nu är ju allt med mat kul. Själva matsituationen i sig med tuggandet och sväljandet är iofs jävligt tråkigt men att vara sprängmätt e gött och själva tillagandet med en god rioja i ena handen, en cigg i mungipan och donna summer i högtalarna så kan livet inte bli bättre. Jag, musiken, doften och rörandet i kastrullerna med den andra handen är fantastiskt. Min älskade blir glad och tycker att allt jag gör är gott vilket är otroligt men sen kommer trasslet. Jag fullkomligt hatar disk. Jag är dålig på att diska. Det blir aldrig rent. Det är sjuuuukt tråkigt och händerna luktar illa efteråt. Man kan ju använda diskvantar men lukten av dem blandat med gammalt disktvatten som sipprat in i överkanten är om möjligt ännu värre.
Men diskberget gör mig till ett sinnessjukt nervvrak. Jag klarar inte av att se den. Ibland lägger jag bara en handduk över för att slippa se skiten.
Ne,j när jag bli rik så ska jag ha en fotmassör och en diskare. Resten klarar jag själv. Vi undersköterskor är på uppsving lönemässigt nu. Ca 17000 innan skatt är inget att fnysa åt.
Jag kanske kan uppfinna ngt. Typ en osynlig kateterpåse eller nåt.

Hur som helst. I år ska det mötas under Julhelgen. Famljen Jansson ska möta Rosenbergarna. Min mamma brukade vara en Jansson. Inte deras Jansson utan en annan men hur som helst. Jansson har förlorat en till Rosenbergarna och är kanske ute efter revanch namnmässigt. Jag kanske ska bli en Jansson. Eller? Nej Mattias får nog surrender och bli en Rosenberg.
Då kommer han kanske drabbas av vår släktförbannelse.
Vi kallar den den Rosenbergska förbannelsen kort och gott. Den går ut på att vi blir drabbad av klantighet och otur i några led framöver. Jag tror det var min farfar som fick den kastad på sig och den verkar hålla i sig.
Men summan av kardemumman blir....Fan va mysigt. Han älskar jul. Jag älskar jul.
Vi ska fira i Idre och det kommer bli fantastiskt. Mamma, pappa och lill-lulle kommer på annandagen. Lill-lulle är deras nyinskaffade polska gatuhund som ska leka med Familjen Janssons rumänska gatuhund. Det kommer groggas, bastas, köras skoter och gud va jag längtar.
Sen vill jag veta vad Kjellberg får av mormor och morfar i julklapp.

4 kommentarer:

  1. Jag vill veta allt.....

    Skål alla o gott nytt...

    Jonken.

    SvaraRadera
  2. Det får bli en diskmaskin till julklapp i år
    Brivan

    SvaraRadera